15 Mayıs 2015 Cuma

seo kralı ile psikoloji bilgileri

 seo kralı


seo kralı ile psikoloji bilgileri evet arkadaslar sizinde bidiginiz gibi seo kralı bu yazıları sizlere hazırlamak icin çok çalıstı ve seo kralı diyorki kulUnarak elmayı vücudumuza alır ve vücudumuzun kullanabileceği donu^jtururuz. Yanı, vucut, dışardan bir nesneyi özümler ve onu insan vüc^ için biyolojik bir maddeye dönüştürür. Pıaget, aynı fenomenin zihinsel i vete de uygulanabileceğine, yanı, dış olayları özümleyip zihinsel olaylara \ h da düşüncelere dönüştüren zıhın.sel yapılara sahip olduğumuza inanmaktaydı. Çok daha büyük bir elmayı yemeye kalksaydık, elmayı ısırmak için ağzımızın ve dişlerimizin hareket şeklini ve bunun yanında sindirilmesinde rol alan diğer yönlerin de işleyişini değiştirmek zorunda kalırdık. Diğer bir deyişle, yeni nesnelerle ilgili bir problemle karşılaştığımızda biyolojik yapılarımızı onlara uydurmak zorunda kalırız. Benzer bir şekilde, zihinsel yapılarımızı, zihinsel çevremizin yeni ve alışılmamış yönlerine uydururuz. Özümleme ve uyma süreçleri, uyumun genel surecinin iki tamamlayıcı yönünü temsil etmektedir.Organizasyon, uyum sağlayan ııhınsel yapının doğasına işaret etmektedir. Pıaget’e göre zihin, karmaşık ve bütünleşmiş yollarla yapılanmıştır veya organize edilmiştir. En basit seviyesi, bir nesne üzerinde gerçekleştirilebilen (fiziksel veya zihinsel) bazı hareketlerin zihinsel temsilleri olan şemalardır. Yeni doğan bebek için emmek, tutmak ve bakmak şemalardır. Bu şemalar, yeni doğanın -dünyaya göre hareket ederek- dünyayı tanımak için kullandığı yollardır. Gelişim süresince, bu şemalar devamlı olarak bütünleşir ve koordine olurlar ve sonunda da yetişkin zihnini oluştururlar. Piaget, insan zihninin gelişimiyle ilgili dört önemli dönemden bahseder. Piaget, (1) dönemler boyunca meydana gelen farkların nitelik.se! olma eğilimi gösterirken, belirli bir dönemdeki değişikliklerin genellikle niceliksel ve doğrusal olduğunu ve (2) dört dönemin zorunlu olan bir gelişim sırasının olduğunu ilen sürmüştür. Yanı, bir çocuk diğer döneme geçmek için içinde bulunduğu dönemi tamamlamak zorundadır. Fakat bütün psikologların gelişimin bu kadar katı ve değişmez olduğuna inanmadıklarını görmekteyiz.
Evre 1: Duyusal -Motor Dönem (doğurndan 2 yaşa kadar). Duyusal-motor dönemi, giderek daha kompleks ve bütünleşmiş şemaların içinde yavaş yavaş artarak bırbırıyle koordine olmuş birçok evreden oluşur. Birinci (refleks) ev
redeki tepkder, doğuştan ve istemsizdir. İkinci evrede, refleksif şemalar istemli olarak kontrol edilebilir hâle gelir. Emmek, bakmak, yakalamak gıhı birincil şemalar genzekten birbirleriyle tam olarak koordine olduğunda -yanı bebek, aynı anda yakalayıp bakmakla kalmayıp bir şeye yakalamak amacıyid baktığında- bir sonraki evreye (ikincil şemalara) geçilir. Bir evrenin tamamlanması için çocuğun tamamlaması gereken bazı davranışları olmalı ve hedefi onları tamamlamak olmalıdır. Çocuk bu evreyi başardığında, belirli bir davranışla (bakma, emme tutma gibi) birlikte başka bir davranışı da gerçekleştirebilir.
2.Evre: İşlem öncesi dönem (2-7 yaş). İşlem öncesi dönemde, küçük çocuğun davranışı faaliyete bağlı olmaktan çıkıp, genellikle düşünme olarak isimlendirilen zibinsel temsillerin kullanılması yönünde değişir. Temsil kapasitesi, bazı önemli yeni yeteneklerin ortaya çıkmasını sağlar. Bunlardan biri, çocukların bu evrede bir anlamda ilkel bir içgörü edinmesidir. Çocuk bir probleme odaklanır ve o problemi bir faaliyette bulunmadan zihninde çözmeye çalışır. Vani çocuk, zibnınde sorunun cevabını bulmakta ve doğru çözümü anlamaktadır. Z.ıbinsel temsillerin diğer bir avantajı ise, çocuğun özellikle bir nesneyi tasarlanmış amacının dışında başka bir şey için kullaııması demek olan “-miş gibi davranma” becerisini kazanma ve çocuğun buna inanmasıdır. Örneğin, Piaget’nin kızlarından biri, bir giysisini yastık gibi kullanmıştır. Pı-aget’nin kızı, bu giysiyi tutar, t»aş parmağını ağzına getirir, kafasını giysisımn üstüne koyar ve uyuyor gibi yaparmış. Piaget’e göre çocuk zihı-ıiode nesneler arasında bağlantı kurmakta, ıresneler birbirine benzediği için bir şekilde birbirinin yerine geçebilmekte ve bu nedenle çocuğun t>u durumda yatmak için
^crt^ek bir yastı^^a ıhnyacı olmamakta, yastık ycnnc geçen hır nesne ymstıl revını yapabilmektedir. S>nuç olarak, temsil kapasitesi çocu^n dili kullU masının temelim oluşturur ve dilin kullanılmasını mümkün hAle getirir l>t Pıagct’e göre nesneler ve olayları temsil eden sembolleri (sotcuklerı) kapsar Bu temsiller, nesneler için kullanılan sembollenn zihinde yaratılmasını ve anımsanmasını içerir. Çocuk sembolleri gerçekten temsil edene ve manıpule edene kadar dilini çok lyı bir şekilde kullanamaz. Temsil kapasitesi ve çiku-gun ilk çoklu s<7zcuklerı söylemesinin yaklaşık olarak aynı zamanda olması şaşırtıcı değildir Pıagei’e göre ikisi arasında doğal hır bağlantı vardır; Temsiller ililin kazanılmasını ve kullanılmasını mümkün hâle getirir.
3.Evre: Somut-İşlem Dönemi (7-11 yaş). Duyusal motor çocuğunu, ışlem-oncesı çiKuga dtmuşturen aynı genel dönüşümler, ışlem-öncesı çocuğun düşünce yapılarını somut-ışlemler çocuğunkılere dönüştürme konusunda yinelenebilir. Pıaget’ye göre bu süreç, 1- korunum (conservatıon), sınıflama (clas-sıfıcatıon), 2- sıralama (senatıon) ve 3- geçişlilik (transıvıty) olmak üzere zihinsel gelişimin uç önemli alanında oluşan ilerlemeyle gerçekleşir. Birinci alan olan korunum Şekil 13.1’de gösterilmektedir. Denek gelmeden rtnce ikisi aynı boyutta, bin daha uzun ve dar olan uç tane kap konulur. Su, daha kısa olan ıkı kabın içine aynı miktarda boşaltılır. Seviyeleri kontrol edildiğinde ikisinin dc aynı miktarda su aldığı görülür. Daha sonra kısa kaplardaki sulardan hırı daha uzun ve dar olan kaba boşaltılır. Kaptaki su seviyesinin diğer
kaprakıne gore daha yüksek seviyeye çıktığı görülür. Bu kapta diğer kaptai ne göre daha fazla mı su var? Butun yetişkinler, bu cevabı belli olan soruya^ şıracaklardır. Tabı kı su miktarı aynı diyeceklerdir çünkü su miktarının dcgış. mcsı için herhangi bir şey olmamıştır. Bu yüzden ıkı kapta kı su miktarı olmalı diye düşünülür. Bu cevap yetişkinler için açık olabilir. Pıaget’nın vt. nlcrınc gore, 7 yaşından daha küçük çocuklar tipik olarak uzun ve dar kapta daha fazla su olduğunu söylemişlerdir.
Bu, Pıaget’nın, okul çağı çocuğunun zihinsel işlevinde çok önemli olduÛuna inandığı mahareti, yanı korunum kavramını 'bazı dönüşümlerin nesnelerin temel özelliklerini değiştirmediği anlayışını' göstermektedir. Şekil I3.rde gösterilen örnekte, korunma kavramından, su miktarının farklı şekillerdeki kaba Koşalı ılınca değişmediğini anlıyoruz.
Somut'işlemler döneminde gelişen ikinci beceri, nesnelerin sınıflanması veya gnıplanmasıdır. Örneğin çocuğa dört köpek ve üç kedi gösterildiğini ve çıx:ııga köpekler mı kediler mi daha fazla diye sorulduğunu farz edin, işlem' öncesi çcx:uk bu soruyu doğru olarak cevaplayabilir. Bununla birlikte hayvan* lar mı köpekler mı daha fazla diye sorulduğunda çocuk, daha fazla köpek var cevabını verir. Somut'işlemler döneminde olan çocuk, sınıfların eklenmai olarak adlandırılan sınıflama yeteneğinin bir göstergesi olarak bu soruyu doğru bir şekilde cevaplandırır. Piaget’e göre başarılı bir performans, sadece kediler ve köpekler alt gruplardan haberdar olmayı içermez, bu iki alt sınıfın birlikte, hayvanlar gibi üçüncü bir alt sınıf oluşturduğunu da bilmeyi ve bırak sınıfın kendi içinde alt gruplara ayrılabilmesini de içerir. Bu somut işlemla sistemi da gruplama, korunumun temeliyle benzerdir. Yani korunum yıçı-bildiği için bunları da yapabilir. İki alt sınıf (köpekler ve kediler) üçüncü hu sınıfta (hayvan) birleştirilebilir (dönüştürme yoluyla). Tersine çevrilebilirlik ıl kcsı aracılığıyla da ıkı orijinal alt sınıfa tekrar ayrılabilir. Tüm bunlar zihin* den yapılır (ıçse/leşanne-intcriorızation). İşlem'öncesi dönemde bulunan ço cılkta, sınıflama henüz tam olarak bütünleşmiş bir sistem olmadığından proh lemın sadece birkaç yönü doğru olarak tanımlanabilir.
Üzerinde duracağımız önemli başarılardan sonuncusu, birbirinden ayrı fa kat bırbırlerıyle ilişkili beceriler olan sıralama ve geçişliliktir. Sıralama, bıı dizi elementi altta yatan bazı ilişkilere göre bir sıraya koyma becerisine dav'a nır. Örneğin işlem'öncesi çocuktan Şekil 13.2’te görülen uzunluk sıralaması nın tipik probleminden olan, çubukları uzunluklarına göre düzenlemesi isten diğınde bunu ancak sınırlı bir şekilde yapacaktır. Genelde iki çubuğu dojn olarak sıralayabilir. Fakat üçüncü çubuğu diğer iki çubukla kıyaslayamaz. Sı
mak üzere bu sen ı^ubuk gösterilir ve sonra ona hangisinin daha uzun oUul scmıUır. Ru vmıdan «mra en önemli soru sorulur. “Çubuk R, <;ubuk D’ded ıııun muT. l^lcm-öncesı dönemde olan çtKuk bu görevde başarılı olamazken somut işlemler çcKugu bu soruyu do^ru olarak cevaplar. Pıaget u^ın önemli olan B ve D arasındaki köprüyü geı^ebılme yeteneğidir. Şüphesiz, çıKuğun bunu yapabilmesi için çubukları sıraya dizmesi gerekir. Bunun yansıra, donıışum çıkarımını yanı B > D’yı yapabilmek için çocuk ıkı izole bağlantıyı (B > C ve C > D) tek bir sistemde koordine edebilmelidir. Pıaget’e göre ışlem-oncesı çiKuk B>C’yı ve C > D’yı bilir fakat bu ıkı bağlantıyı bir araya getirerek orta bağlayıcı terim olan C ile bir somut-ışlem sistemi yaratamaz.
1928 yılında Albert Eınsteın Pıaget’ye bu soru sordu. Soru, çocukların hangi sıra ile zaman ve hız kavramlarını öğrenecekleriydi. Bu soru fizikteki bu konudan esinlenilerek sonılmuştur. Newton kuramında zaman, temel bu niteliktir ve hız, zaman terimleri içinde (hız=uzaklık/zaman) tanımlanır. Tersine, izafiyet (relatıvıte) teorisinde zaman ve hız, bin diğerinden daha temel olmayıp birbirlerinin terimleri içerisinde tanımlanır. Eınsteın bu ıkı kavramın birinin ya da her ikisinin doğuştan itibaren anlaşılıp anlaşılmadığını ve eğer çocuklar hırını diğerinden daha önce öğreniyorsa önce gelen kavramın sonra gelenin anlaşılmasını nasıl etkilediğini öğrenmek istemiştir.
Yaklaşık 20 yıl sonra Pıaget, Eınstein’ın bu sorusuna cevabını ıkı ciltlik 500 sayfa yazdığı kitabıyla vermiştir. Pıaget çocukların zaman, uzaklık veya hız kavramlarını bebeklik ya da ilk çocuk döneminde anlamadığı sonucunu.seo kralı sundu.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder